ביום חמישי שעבר נסגרו סופית הרשימות שיתמודדו בבחירות הקרובות על ראשות עיריית אשקלון ולמועצת העיר. עמי חכמון החליט ברגע האחרון להצטרף למירוץ לראשות העירייה, סופה ביילין מנסה להרחיב את מעגל המצביעים וראש העירייה תומר גלאם מתחזק במגזר הדתי-חרדי.
4 צפייה בגלריה
תומר גלאם
תומר גלאם
תומר גלאם
(צילום: צפריר אביוב)

חכמון מאוכזב מהליכוד


חכמון נכנס למועצת העיר מטעם הליכוד לפני כחצי שנה בעקבות עזיבתו של מישל בוסקילה. בפריימריז האחרונים עשה דיל עם עו"ד חן וישניה חג'ג' לפיו תהיה במקום הראשון בתמורה לתפקיד יו"ר הסניף. לטענתו, לאחר שנבחרה למקום הראשון , היא סירבה לעמוד בהסכם ולכן קיבל אישור מהוועדה המוניציפלית להתמודד על ראשות העירייה ברשימה עצמאית ("אחים אנחנו") והצטרף לשלושת המועמדים האחרים - ראש העירייה תומר גלאם, תמר קידר ואיתי סהר. "אשקלון זקוקה לשינוי ולהתחדשות", אמר חכמון שמתכוון להתמקד בצמצום פערי המיגון ובהשגת הטבות מס לתושבים.

4 צפייה בגלריה
עמי חכמון
עמי חכמון
עמי חכמון
(צילום: פרטי)

כאיש עסקים וכבן למשפחה של סוחרים הוא טוען כי חיי המסחר בעיר גוססים. "יש לכך הרבה סיבות", מציין חכמון. "חוסר יזמות מצד הסוחרים, עסקים שלא פוצו בהתאם אחרי המלחמות מול עזה, וצעירים שנוטשים את העיר כי אין מספיק מענה לצרכים שלהם".
חכמון שהיה חבר ליכוד במשך 30 שנים מאוכזב מהתרומה של מפלגת השלטון לתושבי אשקלון עד כה: "הליכוד מקבל כ-40 אלף קולות מתושבי אשקלון ולא ייתכן שאנחנו סובלים בשקט. בכל מבצע צבאי יש עדיין תושבים שמסתתרים בחדרי המדרגות במקום בחדרים מוגנים. אחרי כל מבצע כזה עסקים קורסים כי הם לא מקבלים פיצוי הולם מהמדינה. אנחנו נמצאים בקו האש לא פחות משדרות ועדיין מקבלים הרבה פחות".
מפלגת הליכוד העדיפה כהרגלה להעניק את תמיכתה לראש העירייה המכהן מאשר להריץ מועמד חדש מטעמה, כמו חכמון לדוגמה. גלאם קיבל מהליכוד תקציב בגובה של כ-2.5 מיליון שקלים למימון קמפיין הבחירות שלו. הרשימה המקומית שכוללת את וישניה חג'ג', חבר המועצה יעקב חטובולי ואשת החינוך ליז כהן, תתמוך במועמדות של גלאם לראשות העירייה ותגדיל את סיכוייו להיבחר.
בשבוע האחרון הכריזה קהילת חב"ד על תמיכה בהמשך כהונתו של גלאם ופרסמה "קול קורא" בו נכתב: "למרות שלא תמכנו בו פוליטית התמסר גלאם להקמת מוסדות חינוך המונהגים על ידינו מגיל מעון ועד למכללה התורנית".
כמו כן צירף גלאם לרשימתו את עו"ד שי רובין, מקורב לרב יאשיהו פינטו שערק מש"ס. את יום כיפורים העביר גלאם ברבאט שבמרוקו לצדו של הרב פינטו וסביר להניח כי הרב יקרא לחסידיו הרבים להצביע עבורו בקלפי.

הרב ברדה לבד אבל ביחד


פטרונו הרוחני של גלאם, הרב יצחק ברדה שייסד לפני 15 שנים את רשימת "אחדות ישראל", הקים רשימה מאוחדת עם נציגי דגל התורה והציונות הדתית. בראש הרשימה עומד אושרי פדלון, עוזרו האישי של הרב ברדה, ומספר 2 יהיה חבר המועצה אבשלום יעקובי. חברים נוספים ברשימה הם הרב דניאל מכלוף, איש העסקים אסף גואטה והפעיל החברתי הרב אלעזר וזאנה.
לפני מספר חודשים הבטיח גלאם את תמיכתן של רשימת הגמלאים בראשות שרה זכריה ורשימתה של סופה ביילין, סגניתו ושותפתו הקרובה. ביילין, שנתמכת על ידי מפלגת "ישראל ביתנו" ומזוהה עם יוצאי ברית המועצות, מנסה הפעם להתנער מהשיוך המגזרי וצירפה לרשימתה את סלומון דמקה, חבר מועצה לשעבר המייצג את קהילת יוצאי אתיופיה.

4 צפייה בגלריה
סופה ביילין
סופה ביילין
סופה ביילין
(צילום: תומר שונם הלוי)

במסגרת ההסכם עם גלאם קבעו השניים כי ביילין תמונה לממלאת מקומו במידה ותזכה בשני מנדטים או יותר. סביר להניח שביילין תעמוד בציפיות אך לאחרונה נטען כי גלאם עלול להפתיע אותה בשלב המשא ומתן הקואליציוני. גורמים פוליטיים טוענים כי גלאם יעדיף להעניק את תפקיד ממלא המקום לאחד מחברי הרשימה של הרב ברדה, אך ביילין אמרה בתגובה כי "להסכם חתום יש משמעות".
אחד האיומים הגדולים על הקואליציה של גלאם, במידה וייבחר, היא רשימת ש"ס בראשות הרב יעקב אביטן. לדברי גורמים בש"ס, היחסים בין הרב אביטן לגלאם הצטננו לאחר שאביטן לא התמנה לרב העיר. בחודשיים האחרונים שקל אביטן את צעדיו כשעל הפרק עמדה התמודדות לראשות העירייה. בשבוע שעבר הוא פיזר את מסך הערפל והודיע כי יתמודד למועצה בלבד.
בש"ס מאמינים כי יצליחו לשמור על ארבעת המנדטים מהקדנציה הקודמת ואולי אפילו להתחזק. מספר 2 של אביטן יהיה אברהם עשור ואחריו הוצב חי דהרי, שהחליט לפרוש מהחיים הפוליטיים אך חזר בו ברגע האחרון.

קראו גם:

זמנם של הפעילים החברתיים


ברשימה של סהר שמתמודד לראשות העירייה בולטת נוכחותם של פעילים למען אוכלוסיות מיוחדות. מספר 2 של סהר היא עו"ד אווה איבגי טוטאי, מנהלת ומקימה של בתי ספר בחינוך המיוחד ועורכת דין פלילית לענייני נוער. במקום השלישי נמצא איש העסקים ופעיל הציבור שגיב פלאו ובמקום הרביעי הוצבה לימור נעים, פעילה חברתית למען אנשים עם צרכים מיוחדים ולמען תושבי השכונות הוותיקות.

4 צפייה בגלריה
איתי סהר
איתי סהר
איתי סהר
(צילום: קיו עלית)

קידר, שתנסה לעשות היסטוריה ולהיבחר כאישה הראשונה בראשות העירייה, צירפה לשורותיה את העיתונאי הוותיק יוסי פרטוק, את חבר המועצה לשעבר הרצל ברזילי ואת משה סעדה.
פעיל הציבור שלומי סויסה יתמודד על ראשות העירייה וכן למועצה. לרשימה של סויסה, שהגיש בעבר מספר עתירות נגד העירייה יחד עם קידר, הצטרפו אבשלום חדד, הבעלים והעורך של המקומון "סטאר", אדריכל העיר לשעבר אריק ברששת, חבר האופוזיציה רמי סופר, ומגי מדינה, יו"ר אקי"ם אשקלון ופעילה למען אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.
רשימות נוספות שינסו את מזלן ביום הבוחר הן "ביחד למען אשקלון" בראשות איש העסקים עזרא עוזר ומספר 2 שי סעדה; רשימת "אשקלון שלנו" בראשה עומדים מתי חג'ג', יו"ר שמשון אשקלון בכדורגל, וניסים בן דוד, מנהל מרכז הצעירים; ורשימת "תושבי אשקלון" שהקים איש העסקים דורון ביטון יחד עם יפה סלומון, פעילה חברתית ובתו של הרב יוסף בלוי ז"ל, גיא סולם ואשת החינוך שוש בשירי.