כתבות|בעלי מקצוע
  פורטל מקומי מקבוצת ידיעות אחרונות- חדשות, פנאי ובידור - mynet
 
 
אל תגידו בגת

אסון תחבורתי. דהרי צילום: שלומי כהן
אסון תחבורתי. דהרי צילום: שלומי כהן
 
לדוגמא:הובלות, איטום
לדוגמא:תל אביב, חיפה
 
 
 
 
 

אסון תחבורתי: בעוד שנתיים קריית גת תהפוך לפקק תנועה ענקי

הבניינים הראשונים בשכונת כרמי גת בקרית גת יאוכלסו ככל הנראה כבר השנה. תוך כארבע שנים צפוי מספר התושבים בעיר לגדול בכ־20 אלף. אך בעוד שבעירייה מכשירים את הקרקע ומקימים במרץ בתי ספר, גנים, בתי כנסת ופארקים הממשלה מעכבת את העברת התקציב להקמת שני מחלפים בכניסות לעיר. ראש העירייה אבירם דהרי ומהנדס העיר לשעבר משה יצחק (איסקוב) צופים קטסטרופה: "יהיו דירות מוכנות אבל בלי כלום. ייקח לפחות עשר שנים עד שיקימו את המחלפים"

שי לוי 
פורסם: 22.01.17, 10:29

מי שנוסע בימים אלה על כביש 40 באזור קרית גת לא יכול שלא להבחין בנוף המשתנה מצדו המזרחי של הכביש. את שטחי השדות המיותמים מחליפים מגדלים שנמצאים בשלבי בנייה מתקדמים ומנופים שעובדים בקצב מהיר להקמת שכונת כרמי גת.

 

 

איסקוב: "המדינה התחייבה לפרוס שני מחלפים במיליוני שקלים. אני לא מכיר מדינה שתעשה תכנון, רישוי וביצוע של מחלף מהסוג הזה בפחות מעשר שנים"  (צילום: צפריר אביוב)
איסקוב: "המדינה התחייבה לפרוס שני מחלפים במיליוני שקלים. אני לא מכיר מדינה שתעשה תכנון, רישוי וביצוע של מחלף מהסוג הזה בפחות מעשר שנים" (צילום: צפריר אביוב)

 

על פי הערכות, כבר השנה יחל אכלוסם של הבניינים הראשונים בשכונה וייבנו במקביל גם בתי ספר וגנים. יחד עם מהפכת הנדלן הצפויה מחכות לתושבים שלוש שנים עמוסות בכבישים, בעיקר בכניסות לעיר. הסיבה: הממשלה טרם העבירה את התקציב בסך כ־400 מיליון שקל להקמת שני מחלפים שיחברו את העיר לכביש 35 ומשם לכביש המהיר (כביש 40) ולכביש חוצה ישראל (כביש 6). לטענת ראש העירייה, אבירם דהרי, תוספת של עשרות אלפי תושבים חדשים לעיר מבלי להקים תשתיות תחבורה מתאימות תיצור עומסי תנועה כבדים בכניסות לעיר ובחלק מהשכונות.

 

בחודשים האחרונים מנהל דהרי מאבק מול הממשלה בנושא, בין היתר על ידי עיכוב בהוצאת היתרי הבנייה לקבלנים: "לא יהיה לי מחלף ואז בן אדם בכרמי גת יקום ב־7:00 בבוקר ועד השעה 10:00 או 11:00 יחכה בפקק", הסביר ראש העירייה. מהנדס העיר לשעבר, משה יצחק (איסקוב), תומך במאבק של דהרי ומתריע על "אסון תחבורתי". להערכתו, ייקחו עוד כעשר שנים עד שהמחלפים יוקמו בעוד שאכלוס השכונה הולך ומתקרב.

 

עומדים ביעדי הפיתוח

בנובמבר 2013 חתמה עיריית קרית גת על הסכם הגג הראשון עם הממשלה להקמת שכונה חדשה במערב העיר. השכונה, שנקראת כרמי גת, אמורה להכיל 7,500 יחידות דיור ולהביא לתוספת של כ־20 אלף תושבים חדשים לעיר, שמונה כיום קצת יותר מ־50 אלף תושבים. במסגרת הסכם הגג פיתוח התשתיות לצד הקמת מוסדות חינוך, תרבות ודת אמורים להתבצע במקביל להקמת הבניינים. המטרה היא שהתושבים החדשים ייכנסו לשכונה גמורה ולא ייאלצו להתגורר באתר בנייה במשך תקופה ממושכת.

 

בין היתר מתוכננים לקום שלושה גשרים שיחברו בין השכונה החדשה לשכונות הוותיקות ושני מחלפים (מזרחי ומערבי) שיחברו את השכונה לכביש המהיר. בנוסף מתוכנן ביצוע של שלושה מעברים להולכי רגל ורוכבי אופניים לאורך נחל לכיש.

 

השכונה מחולקת מבחינה תכנונית לשבעה מתחמים, אך בסופו של דבר היא תכלול שלושה רבעים: רובע הנחלים, רובע האישה העברייה ורובע אבני החושן. ביום חמישי שעבר שמעו חברי המועצה סקירה על התקדמות הבנייה בשכונה. חברי המועצה התבשרו על בנייה של מאות יחידות דיור והקמתן של עשרות כיתות לימוד. "פיתוח התשתיות של שלב ב' הוא למעשה שלב הסיום של פיתוח השכונה", סיפר נציג מינהלת כרמי גת. "התשתיות האלה כוללות את כל תשתיות השכונה - מפיתוח מדרכות, שטחים ציבוריים פתוחים ושבילי אופניים".

 

לפי הערכות, פיתוח התשתיות במתחם 07, שנמצא כיום בשלבי בנייה מתקדמים, אמור להסתיים בספטמבר 2018. במתחם 02 אמורות העבודות להסתיים במרס 2019. כבר בחודש ספטמבר 2017 יחלו העבודות להקמת פארק כרמי גת, שסיומן מתוכנן למרס 2019. בעתיד הרחוק יותר, בנובמבר 2018, יחלו עבודות התשתית במתחם 01 ויסתיימו כשנה לאחר מכן. העבודות על מתחמים 03-04 יחלו בנובמבר 2019 ויסתיימו בנובמבר 2020.

 

לדברי נציג המינהלת, כבר ביולי השנה החלו העבודות להקמת בית ספר שיכיל 18 כיתות במתחם 07, הראשון שיאוכלס. "מדובר בבית ספר מאוד מיוחד שיושב ממש על הפארק ויהיה מוכן בספטמבר הקרוב", אמר נציג המינהלת. "בנוסף התחלנו מכרז של שלושה גני ילדים, שצפויים להיות מוכנים באוקטובר 2017". עלות הקמת בית הספר נאמדת בכ־15 מיליון שקל, ועלותם של הגנים, שיכללו שמונה כיתות, תהיה כשמונה מיליון שקל. על פי הצפי, באפריל 2018 תסתיים הקמתם של המתנ"ס והמרכז לגיל הרך בעלות של 15 מיליון שקל. במתחם 02 צפויים כבר במרס הקרוב לצאת למכרזים להקמת שני מעונות יום, בית ספר יסודי עם 24 כיתות, אולם ספורט, שלושה גני ילדים, שני בית כנסת ומקווה. העבודות צפויות להסתיים בעוד כשנה וחצי. מהנתונים שהוצגו בפני חברי המועצה עולה כי התכנית עומדת ביעדים של הסכמי הגג. כלומר במקביל לאכלוס יהיו נגישים עבור התושבים שירותי חינוך, תרבות ודת.

 

דהרי: "לא יהיה לי מחלף ואז בן אדם בכרמי גת יקום ב־7:00 בבוקר ועד השעה 10:00 או 11:00 יחכה בפקק"  (צילום: צפריר אביוב)
דהרי: "לא יהיה לי מחלף ואז בן אדם בכרמי גת יקום ב־7:00 בבוקר ועד השעה 10:00 או 11:00 יחכה בפקק" (צילום: צפריר אביוב)

 

כלום לא זז חוץ ממכתבים

על ההתקדמות המרשימה בבנייה מעיבה בעיה רצינית בנושא התחבורה. למרות שהבנייה מתקדמת בקצב, כמו גם פיתוח התשתיות, העירייה טרם קיבלה את התקציב להקמת המחלפים. עיקר המחלוקת בין ראש העירייה לממשלה נע סביב המחלף שיחבר את כרמי גת ליציאה הצפונית דרך שכונת גליקסון. לטענת דהרי, העיכוב בהקמת המחלף ייצור עומסי תנועה כבדים בעיר, ביציאה ממנה ואפילו בכביש מספר 40 ובכביש מספר 6. הוא הוסיף כי רובע הבנים יסבול אף הוא מעומסי תנועה, מאחר שתושבי כרמי גת יעדיפו לצאת מהעיר דרך הגשר שמחבר אותם לרובע החדש יחסית. נזכיר כי התשתיות ברובע הבנים עדיין לא גמורות והתושבים שרכשו שם דירות מתלוננים כבר תקופה ארוכה על התנאים הירודים. תוספת של אלפי כלי רכב מדי יום לא תשפר את

המצב.

 

נציג המינהלת טען כי למדינה יש כבר תקציב קיים של 300 מיליון שקל לטובת הקמת שני המחלפים אך היא לא מעבירה אותו לרשות המקומית. "הכסף הזה שוכב בחברת נתיבי ישראל כבר משנת 2013", טען. כשדהרי קלט שהמדינה מעכבת את העברת התקציב להקמת המחלפים הוא החל להערים קשיים בתחום העיקרי עליו הוא אחראי - הוצאת היתרי בנייה לקבלנים. דהרי סירב להוציא לקבלנים היתרי בנייה מעבר ל־700 הדירות הראשונות, כי חשש שהקמת השכונה תסתיים לפני שהמחלף יעמוד.

 

בתגובה למחאה של דהרי ביקשה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מהוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה לאשר אכלוס של 2,600 דירות, גם אם המחלף לא יקום. ומה יעשו עם עומסי התנועה במצב כזה? יקימו צומת מרומזר שיחבר את השכונה לכביש 35. דהרי לא הסתיר את חוסר האמון שלו במדינה. על פי פרוטוקולים של ישיבת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בנושא המחלפים, אמר דהרי: "לא יהיה לי מחלף ואז בן אדם בכרמי גת יקום ב־7:00 בבוקר ועד השעה 10:00 או 11:00 יחכה בפקק. בהתחלה רצו שנקים 700 דירות בלי המחלף, אחר כך עלו ל־1,200 דירות, ועכשיו רוצים שנקים 2,600 יחידות דיור בלי המחלף. אף על פי שיש לי את הסכם הגג החתום הראשון, בשווי 1.6 מיליארד שקל, מהם 300 מיליון שקל על שני המחלפים, כלום לא זז חוץ ממכתבים".

 

"המדינה מקלקלת את ההתפתחות של העיר"

המאבק של דהרי בממשלה מקבל רוח גבית ממי שהיה מהנדס העיר עד לפני חצי שנה, משה יצחק (איסקוב). "מדובר במחדל", הגדיר איסקוב את המצב. "אם לא יסללו את המחלפים, ואני מעריך שזה לא יקרה בעשר השנים הקרובות, אתה יודע מה יקרה? מי שחושב שהגשר לרובע הבנים ייתן את הפתרון טועה. עוד לא התחילו תכנית רישוי למחלפים ובוודאי שלא ביצוע". איסקוב חושף שעל הרקע הזה הוא גם עזב את העיר, אחרי שהגיע עד למשרדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "עזבתי את העיר כי המדינה לא עומדת בהתחייבות שלה", הוא אומר השבוע. "אמרתי את זה לנתניהו. המדינה התחייבה לפרוס שני מחלפים במיליוני שקלים. מנכ"ל חברת נתיבי ישראל חתום על זה. אני לא מכיר מדינה שתעשה תכנון, רישוי וביצוע של מחלף מהסוג הזה בפחות מעשר שנים".

 

איסקוב מזהיר שהעיכוב בהקמת המחלפים ישפיע על האזור כולו, כולל על כביש 6. התרחיש שרואה המהנדס בעיני רוחו הוא לא פחות מאסון תחבורתי: "אתה מביא עשרות אלפי אנשים לשכונה חדשה בלי תחבורה. איך הם ייסעו לכביש 6? המדינה מקלקלת את ההתפתחות של העיר, שהתחילה בתקופתו של יאיר לפיד כשר האוצר. כל פרויקט שלפיד התחיל שר האוצר הנוכחי, משה כחלון, הורס. אני לא מבין למה לא מעבירים את הכסף לעירייה. דהרי צודק במאבק שלו. יותר מזה, הוא צריך לעשות הרבה יותר כי העיר כבר בפיגור של שש-שבע שנים. יהיו דירות מוכנות אבל בלי כלום. זה יהיה אסון תחבורתי לתושב, והכול בגלל המדינה שלא עומדת בהתחייבות שלה".

 

תגובה לכתבהתגובה לכתבה   הדפסההדפסה  שלחו כתבהשלחו כתבה   


 


קריות וצפון
חיפה
שרון
ירושלים
מרכז
שפלה
דרום
נגב וערבה
קיבוץ
נדל"ן
מפות
המקצוענים - הובלות
איזורים
דיוור אלקטרוני
כל הזכויות שמורות © ל-  -nc
 Application delivery by radware YIT - פיתוח אינטרנט ואפליקציות