כתבות|בעלי מקצוע
  פורטל מקומי מקבוצת ידיעות אחרונות- חדשות, פנאי ובידור - mynet
 
 
שכונה שחונה

השטחים הבנויים אינם מנוצלים דיים צילום: רונן כרם
השטחים הבנויים אינם מנוצלים דיים צילום: רונן כרם
 
לדוגמא:הובלות, איטום
לדוגמא:תל אביב, חיפה
 
 
 
 
 

בעיית התכנון במודיעין ממשיכה בשכונות החדשות

עמותת "מרחב" הפועלת לשיפור איכות החיים העירונית, סבורה כי ישנם כמה כשלים בהקמת השכונות החדשות במודיעין במסגרת הסכמי הגג. בין הבעיות: ניתוק מהעיר וצפיפות בנייה נמוכה מדי

אסי בר לב 
פורסם: 23.06.15, 07:38

בעמותת "מרחב" סבורים כי מודיעין סובלת מבעיית תכנון שפוגעת במרקם העירוני, ולטענתם, נראה שמגמה זו תמשיך גם בשכונות החדשות שייבנו במסגרת הסכם הגג.

 

 

השכונות החדשות, אינן מותאמות לתושבים כי אין בהן מגוון של שירותים, אין מספיק שטחי ומבני ציבור ואין חיבור המשכי למרקם העירוני (צילום: רונן כרם)
השכונות החדשות, אינן מותאמות לתושבים כי אין בהן מגוון של שירותים, אין מספיק שטחי ומבני ציבור ואין חיבור המשכי למרקם העירוני (צילום: רונן כרם)

 

עמותת מרחב קמה במטרה לעשות שינוי עירוני ולהפוך את השכונות בערים לטובות יותר עבור התושבים ומשגשגות כלכלית. הסכם הגג בין עיריית מודיעין לבין המדינה נחתם לפני יותר משנה. בעת חתימת ההסכם היתה תוכנית אחת בתוקף - שכונת נופים

ובה 1,845 יחידות דיור. תוכנית זו יצאה לפועל, וכך גם תוכנית המע"ר ותוכנית אמת המים שכוללות 1,450 יחידות דיור.

 

בעמותה טוענים כי עלויות הסכמי הגג הגבוהות מגולגלות על רוכשי הדירות. "ממחקר שעשתה עמותת 'מרחב' בשיתוף המשרד לאיכות הסביבה ומכון מילקן, עולה שעלות בניית יחידת דיור בבנייה רוויה חדשה היא 152,936 שקל, בעוד בנייה רוויה בתוך העיר עולה 40,698 שקל", מסביר אלון כהני, מרכז הפרויקטים בעמותה. "גם עלויות התחזוקה נמוכות בהרבה בתוך העיר".

 

תוכניות הבנייה שמאושרות במסגרת הסכם הגג במודיעין מעוררת דאגה בתנועת 'מרחב'. "כשבוחנים את הפרויקטים על פי מימדים שמגדירים עירוניות טובה ושפותחו במסגרת פרויקט 'ישראל עירונית 2050' של העמותה בשיתוף המשרד להגנת הסביבה ועוד גופים, מתברר שחלקים גדולים של מודיעין, כולל השכונות העתידיות, אינם עומדות בקריטריונים", מציין כהני. "אנו מתריעים ששכונות אלה יוצרות סביבות חיים שלא מעודדות צמיחה כלכלית וחברתית, והתושבים בשכונות אלה יסבלו מכך".

 

בעמותה סבורים כי העיר תוכננה למעשה כפרבר, ולכן רוב שכונותיה, לרבות השכונות החדשות, אינן מותאמות לתושבים. כך למשל טוענת העמותה כי אין בהן מגוון של שירותים, אין מספיק שטחי ומבני ציבור ואין חיבור המשכי למרקם העירוני.

 

בנוסף, השטחים הבנויים אינם מנוצלים דיים, לטענת העמותה, ולכן השכונות החדשות מתאפיינות במרחבים ריקים שהם כר פורה להזנחה. מהבדיקה של 'מרחב' עולה למשל שצפיפות הברוטו בשכונת 'נופים' שעתידה להיבנות במסגרת הסכם הגג היא שתי יחידות דיור לדונם. "זוהי צפיפות בנייה מהנמוכות בארץ ליישוב עירוני והיא שיוצרת את הרחבות הריקים של מודיעין ואת המרחקים הגדולים שמכריחים את התושבים להשתמש ברכב פרטי לכל מטרה", אומר כהני.

 

עוד בעיה שזוהתה היא שמערכת הדרכים בשכונות היא היררכית ואין למעשה מרקם רחובות צפוף שמאפשר נגישות לכל צורכי התושבים בכל אמצעי התנועה, כולל הליכה ברגל. ב'מרחב' מדגישים כי נקודות קריטיות בעיר מרוחקות מאוד ממקום המגורים של התושבים. כך למשל, ברדיוס של כ־500 מטר מתחנת הרכבת במרכז מודיעין, מרחק סביר להליכה ברגל, יש כעשרה בנייני מגורים בלבד. כמו כן אין בתחנת הרכבת מקומות לעצירת כלי רכב ואין כמעט תחבורה ציבורית. משום כך רוב התושבים מעדיפים לנסוע ברכבם לתחנת רכבת פאתי מודיעין. ב'מרחב' מדגישים שדיור בהישג יד חייב להביא בחשבון את מרכיב ההוצאות על תחבורה.

 

העיריה מסרה בתגובה: "בשנות התשעים, כשמודיעין תוכננה, לא נלקחו בחשבון נושאים ירוקים כמו עירוב שימושים, מסדרונות ומעברים אקולוגים. היום, בעת תכנון השכונות החדשות של העיר, ותכנון תוכנית המתאר לשלב ב' של העיר נלקחים בחשבון גם נושאים אלה וישנה התייחסות של הוועדה המחוזית לנושאים הירוקים כגון עידוד עירוב שימושים, הגדלת הצפיפות ויצירת עירוניות".

 

תגובה לכתבהתגובה לכתבה   הדפסההדפסה  שלחו כתבהשלחו כתבה   


 


קריות וצפון
חיפה
שרון
ירושלים
מרכז
שפלה
דרום
נגב וערבה
קיבוץ
נדל"ן
מפות
המקצוענים - הובלות
איזורים
דיוור אלקטרוני
כל הזכויות שמורות © ל-  -nc
 Application delivery by radware YIT - פיתוח אינטרנט ואפליקציות