כתבות|בעלי מקצוע
  פורטל מקומי מקבוצת ידיעות אחרונות- חדשות, פנאי ובידור - mynet
 
 
הכוח בידיים שלהן

מיכל יקל עם פח צבע צילום: רונן כרם
מיכל יקל עם פח צבע צילום: רונן כרם
 
לדוגמא:הובלות, איטום
לדוגמא:תל אביב, חיפה
 
 
 
 
 

עבודה לגברים בלבד? לא אצלנו

קבלנית הבניין מיכל יקל ממודיעין מאמינה שמקומן של הנשים בבית עם המקדחה, נהגת המונית לבנה שמואל עובדת בתחנה שמאויישת בגברים. נשים שבחרו לעבוד במקצועות "גבריים" מדברות על התגובות שהן מקבלות ועל ההתמודדות עם הסטריאוטיפים

ליאור לרנר 
פורסם: 28.02.13, 07:10

כמה פעמים ראיתם אישה עומדת על סולם וצובעת ואמרתם "מה היא עושה שם"? כמה פעמים הרמתם גבה כשנכנסתם למונית ובפנים חיכתה לכם נהגת ולא נהג.

 

 

גם היום, בישראל של 2013, ישנה חלוקה ברורה בין מקצועות נשיים ומקצועות גבריים, גם היום הסטריאוטיפים על נשים עדיין מהדהדים והרוח השוביניסטית מורגשת היטב בחברה הישראלית. מיכל יקל ולבנה שמואל נכנסו אל תוך הטריטוריה הגברית ותקעו יתד, צועקות בקול רם: די, הגיע הזמן להתעורר ולהבין שאישה יכולה לעשות בדיוק את מה שהגבר עושה, ואולי אפילו טוב יותר.

 

פירוק והרכבה

מיכל יקל (48) ממודיעין כבר רגילה שמציעים לה עזרה להרים דלי צבע, כשעוברים ושבים ברחוב מזהירים אותה שלא תיפול מהסולם, או שאנשים מופתעים שהיא מסתובבת עם פטיש ומברג בכיסים ולא עם ערכת איפור ניידת. מה שהם לא יודעים שאותה יקל כמה דקות אחרי זה כבר מפרקת קירות, שאותה יקל משפצת חדרים, לא מפחדת מעבודה קשה, והיא בטח לא תתקשר מיוזעת באמצע הלילה לאינסטלטור שיפתח לה את הסתימה. יקל היא קבלנית בניין עם קבלות. היא כבר מזמן לא עוף מוזר בתחום, ואם תשאלו אותה, היא בכלל לא מבינה על המהומה.

 

כבר בגיל 12 יקל ידעה שזה מה שהיא רוצה לעשות בחיים. "מגיל קטן הייתי אחראית על התיקונים בבית. זה התחיל אצל אמא שלי בבית ואז גם השכנים היו קוראים לילדה הקטנה ממול שתבוא לתקן להם. פשוט שיחקתי בפירוק והרכבה של כל מה שנפל לי לידיים. מאז כבר התחלתי להסתובב עם סולמות ברחבי ירושלים".

 

יקל מודה שעבורה זה היה טבעי, אבל היא בחרה במקצוע שלא רק שלא היה טבעי עבור ילדות אחרות, הוא כלל לא היה אופציה מבחינתן. "לא היה לאף אחת מושג בשעתו, מה זה המקצוע הזה. זה היה ברמה שאפילו לא העזו לחשוב על לעבוד בבניין או להיות חשמלאית. אם היית שואל ילדה, מה היא רוצה להיות, היא היתה אומרת הכל חוץ מזה".

 

את הקריירה המקצועית שלה אמנם יקל עשתה בנגרות, אבל גם שם מדובר במקצוע בשליטה גברית. "לקח לי זמן עד שהתבשלתי", היא מודה, "ההתחלה שלי היתה בנגרות בכלל בקורס של משרד העבודה. פתחתי נגריה שהתפתחה למפעל גדול לנגרות ומסגרות הרבה שנים. כשהתחלתי לייצר גם ילדים אז סגרתי את המפעל".

 

הבחירה בנגרות ומאוחר יותר בבניין היתה פשוטה עבורה, אבל המשפחה התקשתה לקבל את הבחירה במקצוע "הגברי" כביכול. "אני חייבת להדגיש שזה לא היה אישיו, אבל אין ספק שזה לא היה קל. העובדה שלא הלכתי לאקדמיה היתה בגדר שערוריה, אמא שלי עדיין מנסה להבין למה אני לא מסיימת דוקטורט. אין מה לעשות. זה לא יעבור חלק כשאתה הולך לכיוון שהוא לא נורמטיבי, יש מחיר שאתה משלם, אתה צריך להיות סגור על עצמך במאה אחוז שזה מה שאתה עושה".

 

יקל מודה כי גם מבחינה אישית, הבחירה במקצוע "גברי" לא היתה קלה עבורה. "זה כרוך בהמון התמודדויות של דימוי עצמי, חוסר נורמטיביות, החיפוש שלך כבנאדם. אתה מתעסק בשפה שאתה ממציא לעצמך, אתה ממציא דמות. אתה הרי רגיל לראות קבלן בניין שמתלבש בצורה כלשהיא, אבל אתה לא יודע איך קבלנית בניין נראית. זה גם לשלב את זה שאני אמנם קבלנית אבל זה לא הופך אותי לפחות אישה. זה לא פשוט, זה להתמודד עם סטריאוטיפים כל הזמן".

 

סעי אישה

לבנה שמואל (54) היא הדוגמה הבולטת ביותר לאישה שעושה מה שהיא רוצה, לאישה שפורצת גבולות, לא מתייחסת לסביבה, ובעיקר לא נותנת לעובדה שהיא אישה להפריע לה בדרך באיזושהי צורה.

 

היא עובדת כנהגת מונית כבר חמש שנים, ומבחינתה כל בוקר שהיא מתיישבת על ההגה הוא בוקר טבעי שחבל שלא קרה קודם. היא מקבלת כל קריאה, נוסעת

ומצטרפת לכל נסיעה. לפני כשנה זה גם עלה לה בתקרית מסוכנת עם שני צעירים פלסטינים שעלו למונית שלה, אבל מבחינתה, העובדה שזה קרה לה, זה מקרי לחלוטין ויכול היה לקרות לכל נהג מונית אחר. שמואל גם לא ויתרה, ועם כל הקשיים עלתה שוב למונית. ההתחלה של שמואל על ההגה היתה כבר לפני מספר שנים אז החלה לעבוד כנהגת הסעות בחברה בה עבד בנה. "הייתי נהגת הסעות כמה שנים וככה הכרתי את העולם הזה שמאחורי ההגה. אחרי כמה שנים בעל החברה החליט למכור אותה ואני החלטתי להישאר בעולם הזה והחלטתי להוציא רשיון על מונית והתחלתי לעבוד על מונית".

 

הנהגות במודיעין פרועות? לבנה שמואל (צילום: רונן כרם)
הנהגות במודיעין פרועות? לבנה שמואל (צילום: רונן כרם)

 

לפחות מבחינת הנהגים בתחנה והסובבים אותה לא היתה עם הבחירה שום בעיה, להפך, שמואל כבר נכנסה לתחום, ומבחינתה מצאה את הזיווג המשולם מבחינת הקריירה. אולי החברים והשותפים לדרך לא ראו בעיה בעובדה שהצטרפה לקאדר התחנה אישה, אך הנוסעים לעומת זאת התקשו לקבל את העובדה שאישה עומדת מאחורי ההגה. "אין ספק שדבר ראשון שנכנסים למונית אומרים: 'אה, נהגת'. הרבה אומרים ושואלים אותי איך זה שאני נהגת. אם לומר את האמת, עם השנים, אני פשוט כבר לא מתייחסת לזה. זו העבודה שלי, וזהו".

 

שמואל מדגישה כי התגובות מעורבות, ולצד צחוקים והרמות גבה, אחרים דווקא חושבים שמדובר באלמנט חיובי על הכביש. "אין ספק שזה מפתיע רבים אבל התגובות משתנות. יש כמה נהגות ואני מכירה סיפורים על נוסעים שצחקו עליהן שהן נהגות. אבל יש גם את הצד השני, נוסעים שנכנסים למונית ובסוף הנסיעה, אומרים איזה כיף שהיתה לנו נהגת. בכל מקרה, אני לא מתרגשת מזה לכאן או לכאן, מבחינתי זה טבעי".

 

את שמואל קשה להוציא מהכלים, היא כמעט שלא מופתעת מדבר ושומרת על קור רוח, אבל דבר אחד כן יכול לשבש לה את מצב הרוח. "אני מתעצבנת מהסטיגמה הזו שנשים לא יודעות לנהוג. זה פשוט לא נכון. אבל אני עוד יותר מתעצבנת על הנשים במודיעין שרק מעודדות את הדימוי הזה. הנשים פה ממהרות כל הזמן, נוסעות במהירות, מאחרות לקחת את הילדים, אז מפצות על זה בנהיגה מהירה על הכביש. כשאני מעירה להן על הנהיגה, הן לא מבינות איך אני כאישה אומרת דבר כזה לאישה. כאילו צריכה להיות אחווה כזו. אני אומרת להן שזה לא משנה. זה שוויון אמיתי. הן נוהגות לא בסדר, וזו עובדה. מבחינתי, אין הבדל בין נשים וגברים ואם מישהו מתפרע על הכביש, מבחינתי הוא לא בסדר. זה בכלל לא משנה מאיזה מין הוא".

 

חיפוש אירועים נוספים
החל מתאריך
עד תאריך
כל הארץ
כל הארץ
מרכז
חיפה
צפון
ירושלים
דרום
שפלה
שרון
נגב וערבה
כל התחומים
כל התחומים
מוזיקה
תיאטרון
מחול
קלאסי
ילדים
בידור
פסטיבלים
עניין
שם אמן, שם הצגה, שם אירוע
תגובה לכתבהתגובה לכתבה   הדפסההדפסה  שלחו כתבהשלחו כתבה   


 

 
לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות    לקריאת כל התגובות ברצף
נא להמתין לטעינת התגובות

קריות וצפון
חיפה
שרון
ירושלים
מרכז
שפלה
דרום
נגב וערבה
קיבוץ
מופעים
אוכלים
נדל"ן
אור ירוק
מפות
המקצוענים - הובלות
איזורים
דיוור אלקטרוני
כל הזכויות שמורות © ל-  -nc
 Application delivery by radware YIT - פיתוח אינטרנט ואפליקציות