כתבות|בעלי מקצוע
  פורטל מקומי מקבוצת ידיעות אחרונות- חדשות, פנאי ובידור - mynet
 
 
תקועים

התחנה המרכזית בפתח תקוה צילום: גיל לרנר
התחנה המרכזית בפתח תקוה צילום: גיל לרנר
 
לא נוסעת לשום מקום צילום: גיל לרנר
לא נוסעת לשום מקום צילום: גיל לרנר
 
לדוגמא:הובלות, איטום
לדוגמא:תל אביב, חיפה
 
 
 
 
 

תחנה מרכזית חדשה בפתח תקוה? תמשיכו לחכות

פרויקט התחנה המרכזית החדשה בפתח־תקוה, שעלותו נאמדת במאות מיליוני שקלים, מוקפא עד למועד בלתי ידוע. בעירייה מאשימים את חברת 'נת"ע', שמאשימה מצידה את חברת 'דן'. בינתיים, נאלצים התושבים להסתפק בתחנה מיושנת, מוזנחת ורווית מפגעים. בעירייה מקווים כי משרד התחבורה ייחלץ לעזרה ויממן את הפרויקט

ניצן ינקו 
פורסם: 05.12.10, 08:07

חיכינו, התפללנו, ציפינו והתאכזבנו: התחנה המרכזית החדשה של פתח־תקוה, שאמורה היתה להפוך את רחוב אורלוב למתחם תחבורה ועסקים שוקק, תקועה עמוק בבוץ. בעירייה מטילים את האחריות על חברת נתיבי תחבורה עירוניים ('נת"ע') ומקווים שהמזור יבוא ממשרדי הממשלה. בינתיים, כנראה שנגזר עלינו להישאר מספר שנים לא ידוע עם תחנה מיושנת, מעופשת ובלתי ראויה.

 

מרכז התחבורה האזורי, כפי שהוגדר בשעתו על ידי העירייה, היה מיועד להיפתח בשנת 2012. המרכז אמור לשלב בין הרכבת הקלה, אוטובוסים ושירותי מוניות. אלא שבשנה האחרונה נתקע פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן לאחר שהמדינה ביטלה את רישיון הזכיין, השייך בין היתר לחברת אפריקה ישראל.

 

כתוצאה מכך, לא ברור מתי תפעל הרכבת הקלה, ומן הסתם מתייתר הצורך הדחוף בהקמת תחנת קצה, אשר אמורה להשתלב עם התחנה המרכזית החדשה בעיר.

 

על פי התכנית המקורית, שקיימת באגף ההנדסה של העירייה, אולם טרם זכתה לאישורים ממוסדות התכנון, אמור מרכז התחבורה החדש של העיר לכלול היקף בינוי של 87 אלף מ"ר ולהיבנות בעלות של מאות מיליוני שקלים.


צילום: גיל לרנר

 

הכל נפלא, בתיאוריה

מאז שנות החמישים של המאה הקודמת משרתת התחנה המרכזית בפתח־תקוה אלפים מתושבי האזור, ודרכה עוברים מאות אוטובוסים עירוניים ובינעירוניים של חברות 'דן', 'קווים' ו'אגד'. משנות השמונים שוכרת חברת 'דן' את שטח התחנה מהבעלים (העירייה) ומפעילה את המקום באופן יומיומי.

 

עד לפני שש שנים פעלה התחנה ללא הפרדה בינה לציר הראשי המוביל אליה, כביש אורלוב. אלא שבמהלך שנת 2002 אירע בעיר פיגוע התאבדות במרכז המסחרי של שכונת אם המושבות, בו נהרגו אישה ונכדתה, וכן נפצעו עוד כ־50 אנשים בדרגות שונות.

 

הפיגוע גרם לשינוי מחשבתי בקרב קברניטי העיר וחברת 'דן', שהעלו לראש סדר היום את נושא אבטחת התחנה. הדבר גרם לכך שבתוך שנה גודר המתחם והוצבו במקום מאבטחים.

 

בשנים האחרונות החלה נת"ע להקים את 'הקו האדום' של הרכבת הקלה, שאמור להוביל מפתח־תקוה לבת־ים דרך תל אביב. על פי התוכנית, אמורה הרכבת הקלה לצאת מהתחנה המרכזית החדשה, לחבור בהמשך לרחוב ז'בוטינסקי ומשם להמשיך בדרכה.

 

מיזם התחנה המרכזית מוגדר כתוכנית פינוי־בינוי, בתמיכת משרד הבינוי והשיכון, ומחולק למתחמים הכוללים שטחי מסחר בשילוב עם שטחים ציבוריים. בנוסף, קיים תיאום מלא עם מערכת הרכבת הקלה של חברת נת"ע.

 

כמו כן, על פי התוכנית, אמורות להיכלל בו תחנות של כל מוניות השירות הנמצאות כיום ברחבי העיר, וכן מוניות ספיישל, בדומה לתחנה המרכזית בתל אביב. מסכי ענק יקדמו את פני הבאים ויבשרו להם על מועדי הגעת האוטובוסים והרכבות, ואף יספקו מידע נוסף לציבור.

 

באגף ההנדסה מספרים שעל פי ההצעה "אמורים לקום בתחנה החדשה שלושה מפלסים תת־קרקעיים, שבהם יימצאו מסופי האוטובוסים העירוניים והבינעירוניים, שתי קומות מסחר מעל הקרקע ועוד שלוש קומות משרדים. מסופי האוטובוסים מוקמו למטה כדי שהמסחר יהיה נגיש. מבחינת הכניסות והיציאות למרכז, תהיה אחת מרחוב המכבים ואחת מרחוב בר כוכבא. ברחוב אורלוב לא יהיו כניסות או יציאות למרכז. נושא הבטיחות נלקח כמובן בחשבון".

 

"המצב בקנטים"

אלא שחלומות לחוד ומציאות לחוד. מי שעבר השבוע בתחנה המרכזית מצא הזנחה, מפגעים רבים, מדרכות שבורות ובקיצור - הכיעור בהתגלמותו. מי שחפץ להגיע לתחנה עצמה, מוצא ברחוב אורלוב כבישים פקוקים וסתומים בשל עבודות תשתית שמבצעת נת"ע במקום.

 

נהגים המעוניינים להגיע למרכז העיר או לצאת ממנו דרך רחוב אורלוב, סובלים מדי בוקר, וזה עוד לפני שהזכרנו את הנוסעים המגיעים לתחנה ונאלצים לעמוד ללא סככות. "התחנה הזאת היתה אמורה מזמן להיות חלק מההיסטוריה של

 העיר", אמר עמיחי שדה (33), משתמש קבוע בתחבורה ציבורית. "צריך להקים כאן תחנה בסגנון מודרני, כפי שיש בערים רבות ברחבי הארץ. לא ייתכן שעשרות אלפי אנשים מגיעים מדי יום למקום לא נוח ומסוכן בטיחותית".

 

מסביב לתחנה משתרכים פקקים ארוכים, בעיקר בשעות הבוקר ואחר הצהריים. "המצב כאן על הפנים", הסביר נהג שנתקע בפקק. "אף אחד לא דואג לנו. האוטובוסים בבלגן, ומורגש זיהום האוויר. איך אומרים במלאבסית? המצב בקנטים".

 

כשהנוסעים מספרים על תחנות אחרות ברחבי הארץ הם יודעים על מה הם מדברים. בעשור האחרון נבנו תחנות רבות בסטנדרט גבוה, שבדרך כלל משולב עם מרכזי עסקים. כך, למשל, נבנתה בחיפה תחנת חוף הכרמל, שמשולבת עם קניון. גם בירושלים וברחובות נבנו תחנות חדשות.

 

בימים אלה מתקיים עימות חריף בין העירייה ל'נת"ע' בשאלת האחריות לקיפאון הפרויקט. בהנהלת העירייה טוענים כי היה סיכום עם 'נת"ע', לפיו היא תקים את התחנה יחד עם המדינה עד לשנת 2012, במסגרת התקציב להקמת הרכבת הקלה והעבודות ברחוב אורלוב.

 

ב'נת"ע', מנגד, שרר השבוע בלבול בנוגע לאחריותה. בתגובה הראשונה שנשלחה למערכת הוכחש כי הושג סיכום עם העירייה. עוד נטען כי החברה אינה קשורה לעבודות הפיתוח בתחנה המרכזית, אלא אחראית על עבודות התשתית שמתבצעות ברחוב אורלוב.

 

בהמשך שינתה 'נת"ע' את גרסתה והודתה כי "היתה באמת החלטה שנהיה אחראים להקים את כל מתחם התחבורה הציבורית. אלא שחברת 'דן', שהיא השוכרת העיקרי של הקרקע, התנגדה לפרויקט. כרגע זה מצוי בהליך משפטי בין העירייה ל'דן'. נת"ע מחוץ לתמונה ולכן זה תקוע".

 

גם בעירייה נשמעים מבולבלים ואובדי עצות. אחת האפשרויות על הפרק היא פנייה יזומה למשרד התחבורה ולמשרדי הממשלה הרלוונטיים בבקשה שהמדינה תבנה את התחנה, ללא קשר להמשך הקמת קו הרכבת הקלה. בעירייה מתכוונים לטעון כי המצב הנוכחי אינו מאפשר תנאים מינימליים לצורך הסעת נוסעים במטרופולין גדול כמו פתח־תקוה.

 

"אין עם מי עם לדבר כרגע", הוסיפו בעירייה. "'נת"ע' אמורה להקים את התחנה לאור סיכום שהשיג עימה ראש העירייה, איציק אוחיון. כשתהיה החלטה מדינית לגבי המשך הקמת התשתיות של הרכבת נהיה יותר חכמים לגבי בניית התחנה".

 

במקביל לבעייתיות שקיימת ברחוב אורלוב, התחייבה נת"ע להקים מתחם תחבורה ציבורית קטן יותר, בין רחוב ז'בוטינסקי לקניון אבנת, בהשקעה של כ־25 מיליון שקלים. המתחם אמור להוות תחנה מקשרת עבור משתמשי התחבורה הציבורית, תחנת הרכבת הקלה וגשר קלטרווה, ולחבר בין תחנת הרכבת הקלה ליעדים אחרים בעיר ומחוצה לה.

 

מחברת 'דן' נמסר בתגובה: "העירייה ואנחנו פועלים בשיתוף פעולה מלא למזער ככל שניתן הפרעות לשימוש בתחנה. הסיבות לעיכובים הנטענים בהקמת התחנה אינן ברורות לנו, לא קשורות אלינו ונובעות כנראה מסיבות אחרות. התחנה נמצאת בבנייה בלתי פוסקת, באופן שלא מאפשר אחזקה וטיפוח מינימלי. טיפוח המקום ואחזקתו הם באחריות העירייה".

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "התחנה נמצאת באחריות העירייה".

 

חיפוש אירועים נוספים
החל מתאריך
עד תאריך
כל הארץ
כל הארץ
מרכז
חיפה
צפון
ירושלים
דרום
שפלה
שרון
נגב וערבה
כל התחומים
כל התחומים
מוזיקה
תיאטרון
מחול
קלאסי
ילדים
בידור
פסטיבלים
עניין
שם אמן, שם הצגה, שם אירוע
תגובה לכתבהתגובה לכתבה   הדפסההדפסה  שלחו כתבהשלחו כתבה    לפורוםלפורום


 

 
לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות    לקריאת כל התגובות ברצף
נא להמתין לטעינת התגובות

קריות וצפון
חיפה
שרון
ירושלים
מרכז
שפלה
דרום
נגב וערבה
קיבוץ
מופעים
אוכלים
נדל"ן
אור ירוק
מפות
המקצוענים - הובלות
איזורים
דיוור אלקטרוני
כל הזכויות שמורות © ל-  as18-c
 Application delivery by radware YIT - פיתוח אינטרנט ואפליקציות
 
פיקוד העורף התרעה במרחב:
    רשימת יישובים במרחב